Naar overzicht

Sinds de uitbraak van de coronapandemie in 2020 werken we massaal thuis, zijn sportscholen lang gesloten geweest en bepaalde bewegingsmogelijkheden beperkt. Het leidt bij sommige mensen tot extra zogenaamde ‘coronakilo’s’. Hoe raak je die extra coronakilo’s kwijt? Leefstijlcoach Eline Driessen van onze kliniek in Heerlen geeft tips over afvallen in coronatijd.

Eline Driessen is leefstijlcoach bij onze Private Zorg kliniek in Heerlen. Hier begeleidt ze cliënten die met behulp van een maagballon, POSE of medicatie gewicht willen verliezen. “We begeleiden onze cliënten een jaar lang. Ik heb zelf een achtergrond als diëtist, maar mocht er bij een cliënt specifieke behoefte bestaan aan meer ondersteuning op bijvoorbeeld psychologisch vlak of op het gebied van beweging, dan kan ik altijd een andere deskundige aanhaken. Zo gaan we met onze behandeling altijd voor gewichtsverlies op de lange termijn.”

Coronakilo’s bestaan echt 

In de coronatijd ziet Eline dat mensen sneller gewicht aankomen. “Het is ook wel logisch. Het is voor sommige mensen een meer stressvolle tijd, met minder sociale contacten en weinig afleiding. Mensen kunnen natuurlijk minder bewegen, sportscholen zijn gelukkig weer beperkt open, maar  zwembaden zijn nog dicht.”

Ook het thuiswerken is een factor die sneller tot extra kilo’s leidt. “Veel mensen zitten aan de keukentafel te werken. Dat maakt het toch makkelijker om de kast met wat lekkers te openen, of de koelkast, en tussendoor meer te snacken. Op kantoor doe je dat waarschijnlijk niet zo snel. Thuis is het makkelijk, er is geen sociale controle, je kunt doen wat je wilt.” 

Het is dus wel terecht dat sommige kilo’s worden toegeschreven aan de pandemie. Uiteindelijk is het vooral een verandering van levenspatroon wat maakt dat iemand aankomt. En dat is dan ook precies wat weer veranderd moet worden om die kilo’s weer kwijt te raken. 

Afvallen in coronatijd: kleine stapjes 

Eline: “Wat je je vooral moet realiseren is dat het nooit snel kan gaan. Dat kan normaal niet, en nu in deze tijd ook niet. Je moet niet radicaal willen afvallen. Dat werkt per definitie niet op lange termijn. Ik zie mensen wel eens naar shakes of afvalpillen grijpen. Dat werkt vaak op korte termijn wel, maar als je er ondertussen niet in slaagt bepaalde patronen te veranderen, zul je onherroepelijk terugvallen.”

Bedenk wat er veranderd is 

Het is steevast onze belangrijkste boodschap en ook hier herhalen we het weer: duurzaam afvallen kan alleen door uw leefstijl te veranderen. Eline: “Wat je vaak ziet bij de mensen met extra coronakilo’s, is dat er onbewust een verandering aan vooraf is gegaan. Bedenk dus eerst: wat is er veranderd sinds het begin van de coronacrisis? Welke patronen heb ik onbewust veranderd? Dat kan dus zijn dat je minder bent gaan bewegen, omdat de sportscholen en de dansscholen dicht waren, of dat je anders bent gaan eten omdat je thuis makkelijker naar een tussendoortje grijpt.” Het beste is dus om eerst die punten aan te pakken die u sinds de start van de pandemie heeft veranderd. 

Begin met het inplannen van bewuste, gezonde gewoontes

Hoe begint u dan met het veranderen van de gewoontes? Dat kan heel eenvoudig met bijvoorbeeld een wandeling voordat u aan de werkdag start of bij de lunch. In plaats van een koekje bij de koffie een gezond tussendoortje. En nog een belangrijke tip van Eline: “Ga experimenteren. Kleine experimentjes, zoals de suiker in de koffie vervangen door zoetstof. En kijk dan na een week eens hoe dat voelt, wat je ervan merkt. Vaak zijn dat kleine veranderingen die je kunnen motiveren om door te zetten en ook andere kleine stapjes te maken.” 

Het is dus erg belangrijk om niet te snel grote stappen te willen maken. Ga voor kleine veranderingen. Verander uw leefstijl stap voor stap met meer beweging en gezonde voeding. 

Kleine stapjes maken  

Het is natuurlijk niet makkelijk om veranderingen in uw leven aan te brengen. Zeker niet als u een drukke baan heeft of een druk gezin, of misschien wel beide. Eline geeft aan dat er ook dan mogelijkheden zijn om toch kleine stapjes te maken: “Voor gezonde maaltijden zijn er bijvoorbeeld services die maaltijdboxen bezorgen, dat is een mogelijkheid. Of je bereidt op een rustige dag, bijvoorbeeld zondag, maaltijden voor de dagen erna voor. Maar, ook kun je bijvoorbeeld samen met je partner bespreken op welke momenten jij wat tijd voor jezelf krijgt om te wandelen of te sporten.” 

Het plannen van een gezond leven is dus ook weer onderdeel van een leefstijlverandering. Daar bewust mee bezig zijn, is ook een kleine stap in de goede richting. 

Wanneer kiezen voor een behandeling? 

Mocht u nu echt problemen hebben met afvallen, dan kunt u bij de NOK Private Zorg terecht. Wij bieden betaalde zorg aan mensen die tien tot vijftien kilo willen afvallen. Eline: “Ik zie vaak mensen die al meerdere afvalpogingen hebben gedaan en er gewoon niet uitkomen. Dan is onze behandeling met de maagballon, POSE of medicatie een mooi steuntje in de rug. Maar, ook daarna moeten ze het echt zelf doen.”

Kiest u voor een behandeling bij de Nederlandse Obesitas Kliniek Private Zorg, dan hoort daar een jaar lang ondersteuning bij van ons team van (medisch) professionals. Dat doen we om die structurele veranderingen, die we hierboven bespreken, zo goed mogelijk vorm te geven. Wilt u weten of een traject voor u geschikt is? Lees dan eerst ons blog over de behandeling die bij u past.