Naar overzicht

Caroline Albers is leefstijlcoach en diëtiste bij de Nederlandse Obesitas Kliniek Private Zorg. Dagelijks heeft ze te maken met cliënten die een behandeling bij ons ondergaan. Met de decembermaand voor de deur leggen we haar de vraag voor: hoe komen we de feestdagen gezond door, zonder teveel toe te geven aan de verleidingen die daarbij horen?

Een gedekte feesttafel

Vind de balans in de periode ervoor

Caroline werkt inmiddels zes jaar bij de Nederlandse Obesitas Kliniek. Ze heeft lang voor de reguliere zorg gewerkt, maar sinds anderhalf jaar is ook betrokken bij de private zorg. Zij merkt dat de decembermaand voor haar cliënten echt een lastige maand is: “Wat ik vaak zie is dat mensen zich vooral druk maken om Kerst en Oud en Nieuw. Maar, het begint natuurlijk al veel eerder. Wat eigenlijk veel belangrijker is: wat doe je in de periode ervoor? Ik vind namelijk dat je best moet kunnen genieten van de feestdagen. Jezelf helemaal ontzien van alles, dat gaat natuurlijk niet. Juist daarom is het belangrijk om in de periode daarvoor de balans al te vinden.”   

Bedenk wanneer je wat gaat eten

Caroline geeft als tip mee om van te voren te bedenken hoe je met de drukke maanden omgaat. “Bedenk van tevoren al dat je bepaalde dingen in beperkte mate gaat eten, zoals pepernoten. Die liggen in de zomer al in de winkel, dus dan kun je met jezelf de afspraak maken: ik eet pas pepernoten in december. Dan baken je het af en stel je jezelf toch wat lekkers in het vooruitzicht.” 

Raak niet met jezelf in een strijd verwikkeld  

Reclames op televisie en in de winkels sporen je in deze tijden extra aan om ongezonde producten te kopen. “En vaak liggen ze maar één keer per jaar in het schap, dus dat kan erg verleidelijk zijn. Je kunt ervoor kiezen om af en toe wat van die lekkernijen te eten. Maar, misschien is dat voor jou wel een enorme strijd. Dan kom je telkens in een spagaat tussen wel of niet eten. Dan is het misschien beter om, zoals ik hiervoor aangaf, een datum met jezelf af te spreken: die kerstkransjes die mag ik vanaf 23 december eten, en niet eerder. Dan hoef je ook niet telkens die overweging te maken als je in de supermarkt staat, dan is het duidelijk voor jezelf.”

Erg belangrijk: vergeet niet te bewegen 

Wanneer de dagen vol zijn met gezelligheid, etentjes en bezoek aan vrienden en familie, schiet één ding er vaak bij in: voldoende bewegen. Caroline: “Dat is echt enorm belangrijk. Voeg beweging toe aan de dagen. Al is het maar een wandeling, een fietstocht of een set oefeningen die je thuis met het hele gezin doet. Je kunt ervoor kiezen om daar juist wat meer op te focussen, omdat je ook wilt meedoen met alle gezelligheid. Je kunt het ook combineren, een wandeling met het gezin is ook een gezellig samenzijn. En onthoud: alle kleine beetjes helpen.”

Houd je aan de zes eetmomenten 

Een belangrijke houvast in de decembermaand kan zijn: houd je aan de zes eetmomenten per dag. Caroline licht dat toe: “Als je die zes eetmomenten er goed inhoudt, is de kans dat je veel lekkere trek krijgt een stuk kleiner, want je bent dan in principe al voldoende verzadigd. De andere kant daarvan, en dat zie ik ook wel eens gebeuren, is dat mensen overdag calorieën gaan besparen. Zodat ze ‘s avonds meer kunnen eten. Dat is een groot probleem, want dan heb je ‘s avonds zoveel trek dat je jezelf gegarandeerd over-eet.” Eten met regelmaat blijft dus het advies, zodat je ook tijdens het feestdiner een gezonde portie-grootte kunt aanhouden. 

Wilt u meer weten over onze behandelingen? Lees waarom onze behandelingen altijd maatwerk zijn of zie welke behandeling bij u past.